Tekstschrijvers zijn kwetsbaar. Je bent als woordenkunstenaar een communicatieve schakel tussen opdrachtgevers en de niche waarin zij willen opvallen. Zo bouw je met de woorden die alleen in jouw hoofd – en dus uniek zijn – bruggen. Je verkoopt geen kant-en-klaar en van tevoren te beoordelen product. De opdrachtgevers nemen eigenlijk een gok om met een tekstschrijver in zee te gaan. Mooi praatjes vullen immers geen teksten en kunnen wel gaatjes veroorzaken als je met je woorden niet exact de gewenste boodschap overbrengt. Want een betalende klant wil gewoon waar voor zijn of haar geld. Zo simpel is het.
Met de creatieve kracht die je als tekstschrijver in je hebt, stel je jezelf publiekelijk bloot. Daar komt kwetsbaarheid om de hoek kijken. We kunnen nog zo zelfverzekerd zijn en weten dat we echt wel kunnen schrijven, het is de klant en de doelgroep die jouw tekst vanuit hun eigen beleving lezen en waarderen of niet. Tekstschrijven betekent lef hebben en een dosis creativiteit. En dat laatste, dat hebben we niet 24/7.
SEO heeft ook gevoel
Elke zin is een reflectie van je denkproces in het goed vertalen van de opdracht. Als dit een branche betreft waar je geen verstand van hebt, dan zul je je daarin moeten verdiepen en kennis moeten vergaren voordat je ook maar iets op papier zet. AI is daarin – hoewel ik ook gruwel van deze zielloze teksten – een hulpmiddel. Eigenheid vind ik nog steeds belangrijk als tekstschrijver. Je vindt wat van mijn schrijfstijl of niet. Het is uniek en karakteristiek. Daarom is storytelling ook zo leuk, want hierin kun je het verhaal met jouw emoties overbrengen. Hiervoor geldt net als met zangers en zangeressen, je kunt nog zo’n mooi nummer hebben, als de ziel door een zangtalent niet in de tekst wordt gelegd, voelen de luisteraars het niet.
Zo werkt het precies hetzelfde met het creëren van pakkende content. En marketing dan? Googleoptimalisatie dwingt je als tekstschrijver in een bepaalde schrijfstijl, omdat hij (of is Google zij?), je anders niet interessant vindt. Toch kun je ook spelen met creativiteit en toch aandacht van de almachtige Google krijgen. Onlangs schreef ik 40 blogs voor een marketingbureau in een SEO-Surfprogramma. Het werd bijna een sport om de score op SEO minimaal op 90 te krijgen. Maar hoe was de tekst? Lezen mensen dit echt? De bedoeling is natuurlijk dat men klikt op de producten, al lezen ze maar 1 zin van jouw geniale productomschrijving. Toch liet ik me niet verleiden door gemak en werkte mijn creatieve brein tot het laatste woord. Als je stukadoor bent, sla je de stukken muur achter de kast toch ook niet over? Nee, je bent tekstschrijver of niet. Bovendien, klanten die tevreden zijn komen bij je terug. Kwaliteit leveren is de beste investering als ondernemer.
Kwaliteit kent geen tijd
Het is verdomd lastig om als tekstschrijver een tijd te koppelen aan de content die je nog moet creëren. Daarom stel ik liever projectprijzen voor. Je kan de klant toch geen uurtarief voorschotelen, als ze niet weten hoe jouw inspiratie level op dat moment is en daarmee geen idee hebben, hoeveel de factuur zal bedragen? Een goede tekst kost de ene keer meer tijd als de andere. Hoe ik me voel, hoeveel energie ik heb, bepaalt mede hoe sterk ik uit de hoek kan komen. Daarnaast vind ik dat je in de basis over de volgende kwaliteiten moet beschikken als tekstschrijver:
- Vermogen om subjectief te zijn: Jouw tekst kan voor de een helemaal raak zijn, maar middelmatig voor de ander. Je zult je weg moeten vinden in je eigen stijl, daar mag je je best aan vasthouden. Je kunt het waarschijnlijk ook niet anders, zonder je eigen talent erin kwijt te kunnen. Bovendien, opdrachtgevers hebben altijd de keuze. Jouw product is uniek. Je bent geen eenheidsworst uit een voorgeprogrammeerde fabricage. Vindt men het niets, wil dat niet zeggen dat je geen goed werk levert, ze kiezen liever een ander merk.
- Emotionele investering: Het creëren van content vraagt om mentale, maar ook emotionele inspanning. Serieus, ik kan teksten insturen en 30 keer nagelbijtend mijn mail checken op een reactie. Hoeveel mooie reacties ik al heb mogen ontvangen en klanten die terugkomen en blijven. Het blijft elke keer zo spannend, want elke tekst draagt een eigen boodschap met jouw ziel en zaligheid erin. En omg, hoe wordt dit ontvangen?
“Het verschil tussen het bijna juiste woord en het juiste woord is echt een groot verschil — het is het verschil tussen de blikseminslag en een vuurvliegje.” – Mark Twain
Dwing jezelf niet om woorden te moeten vinden, ze komen vanzelf
Jouw woorden als tekstschrijver hebben de kracht om te inspireren, te motiveren, te informeren, emoties op te roepen, te verbinden, de realiteitszin aan te speken of juist de fantasie te prikkelen. Jouw woorden kunnen, bedoeld of onbedoeld aanzetten tot reactie en actie. Het is nogal wat! Niet vreemd dus dat tekstschrijvers zich kwetsbaar voelen in hun werk. Daarnaast wil je wil als schrijver niet alleen een boodschap
overbrengen, je wil ook vertrouwen opbouwen en klanten aantrekken. Zeker als freelance tekstschrijver wil je een succesvol bedrijf opbouwen en door blijven groeien. Fulltime hersenactiviteit, geen wonder dat je soms even helemaal weg van je scherm moet om hernieuwde inspiratie te vinden.
Zo schreef ik laatst op 1 dag meerdere vacatureteksten. De opdrachtgever wil dit professioneel, maar ook met een creatief karakter. Er kwam niets meer, geen woord, geen leuke quote, noppes. Durf je dan eerlijk te zijn? Ik mailde de klant met de mededeling dat de tekst spoedig zou volgen met nieuwe energie en inspiratie. “Helemaal goed hoor Erna!” Zo is communiceren ALTIJD goed. En ook daarin kun je je als ondernemer prima kwetsbaar opstellen. Liever een tekst die bruist van enthousiasme en creativiteit, dan een vermoeide, nietszeggende lap woorden. Omdat ik tekstschrijver, maar ook dichter ben, sluit ik af met – hoe kan het ook anders – een gedicht.
het zijn jouw woorden
die ik bedenken zal
het zijn mijn zinnen in kwetsbaarheid
ze besparen jou je kostbare tijd
het is de content die gelezen wordt
spraakmakend of in stilte
zolang die woorden maar vertalen
er zijn immers al genoeg verhalen
het is de kracht van creativiteit
die jou en je doelgroep bereikt
Erna Kagenaar
Tekstenergie
06 57 40 98 85